Jak wykorzystać

 Internet coraz bardziej zmienia sposób w jaki pracujemy, odpoczywamy i uczymy się. Jednocześnie rodzi się nowa forma działalności gospodarczej – tzw. e – biznes. Jest to prowadzenie działalności   w oparciu o wykorzystanie możliwości, jaką dają technologie internetowe. Szybkość, elastyczność, wygoda, dostosowanie do potrzeb indywidualnych klientów oraz niższy koszt to tylko przykładowe korzyści zastosowania Internetu w biznesie.
To już nie tylko wirtualne biuro, forma reklamy, czy  możliwość 24 godzinnej prezentacji.

Obecnie internet umożliwia prowadzenie w pełni funkcjonalnego przedsięwzięcia dla którego obecne tradycyjne działanie może być tylko marginalnym dodatkiem. Coraz więcej firm buduje swoje imperium oparte  wyłącznie na nowych technologiach.  
W ubiegłym stuleciu , w pierwszym etapie funkcjonowania internetu próbowano  wykorzystywać poszczególne elementy nowej platformy do zwiększenia efektywności  działań lokalnych.  Doprowadziło to do powstania zupełnie nowych , nieznanych wcześniej elementów aktywizacji gospodarczej i społecznej, a co za tym idzie konieczność zmian mentalnych naszej świadomości  umożliwiających adaptacje w nowym wymiarze rzeczywistości.

I.   Jak można  wykorzystać usługi Internetowe  w tradycyjnej firmie?

Domeny i subdomeny.

W codziennym życiu każdy z nas musi posiadać swój adres pod którym żyjemy , tworzymy , prowadzimy przedsięwzięcia. Nasza obecność w Internecie również wymaga takiego adresu pod którym zawsze odnajdą nas Ci na których nam zależy. Takim adresem jest DOMENA INTERNETOWA
Domena to główna część adresu strony www bądź skrzynki pocztowej. Wpisując tę nazwę   w przeglądarkę osoba zainteresowana np. klient  może odnaleźć SWIADECTWO NASZEGO ISTNIENIA. naszą firmę, nasze produkty, misje, historię i wszystko to co mamy do powiedzenia..
Pod względem funkcjonalności nasza domena w niczym nie różni się od naszego fizycznego adresu.
Za kilka  lat ( a może nawet wcześniej) na budynkach i na listach lokatorów będą pojawiały się charakterystyczne dopiski podające nasz adres w interprzestrzeni. Już dziś umieszczamy tę informację
np. na  wizytówkach.
Nie mając adresu jesteśmy BEZDOMNYMI. Brak własnej domeny skazuje nas na życie na marginesie globalnej rzeczywistości . Czy możemy sobie na to pozwolić by nie korzystać w pełni ze zdobyczy naszej kultury i cywilizacji. Oczywiście że można żyć bez telefonu komórkowego, bez prasy, środków  masowego przekazu, można tygodniami poszukiwać interesującej nas informacji zamiast w kilka minut wyłuskać ją z globalnych  zasobów.. , można tylko po co? Jeśli robimy to hobbistycznie to wszystko w porządku. Jeśli jednak udajemy ze czegoś nie ma tylko dlatego że tak się przyzwyczailiśmy , nie świadczy to najlepiej o naszej inteligencji.
Jak zatem powinien wyglądać nasz adres w Internecie:
Nazwa domeny powinna być:
  • łatwa do zapamiętania,
  • logiczna – związana z nazwą firmy, produktem lub zakresem jej działalności, np.   
    kwiaty.pl dla kwiaciarni, ksiazki.pl dla księgarni,
  • krótka – im więcej znaków zawiera nazwa domeny tym większe prawdopodobieństwo, że klient wpisując ją w przeglądarkę popełni błąd i nie obejrzy strony. Krótką nazwę łatwiej jest zapamiętać.
Domena tak jak każdy adres jest unikalną nazwą identyfikującą nas bądź nasze przedsięwzięcie Jeżeli wiemy już jaką nazwę  zarejestrować, trzeba sprawdzić, czy nie jest ona już zajęta. Można to zrobić korzystając z przeglądarki na stronach Best Group. Gdy nazwa jest wolna warto ją szybko zarejestrować, aby nikt inny nie zrobił tego jako pierwszy. Co prawda można wtedy taką nazwę od innej firmy odkupić ale jest to bardzo kosztowne. Niektóre przedsiębiorstwa specjalnie rejestrują popularne nazwy aby później na tym zarabiać. Wkrótce współczesne biura nieruchomości  włącza do swej oferty pośrednictwo i handel internetowymi adresami . Już dziś „dobre adresy” tak jak dobre działki w centrach  niektórych  metropolii osiągają ceny kilku czy nawet kilkuset tysięcy dolarów
Innym rozwiązaniem wyboru nazwy domeny może być wykorzystanie nazwy domeny firmy świadczącej usługi internetowe. Na przykład jeżeli takie przedsiębiorstwo ma nazwę best.net.pl, adres firmy, która nazywa się Domek może brzmieć http://www.domek.best.net.pl Adres przedsiębiorstwa, w którym wykorzystywana jest nazwa innej firmy zwany jest subdomeną.  Nie wszyscy musimy i możemy byś właścicielami. W tradycyjnym życiu tez bardzo często wynajmujemy nasz adres w postaci mieszkania biura czy tez innego lokalu bądź działki. Bycie właścicielem  ma jednak niekwestionowane zalety
Firmowe Serwisy www 

Najczęściej firma decyduje się na stworzenie serwisu www z myślą o potencjalnych klientach tj. nabywcach jej produktów czy usług, licząc iż zdobędzie w ten sposób nowych kupujących, tymczasem warto pomyśleć również o innych grupach adresatów stron. Można podtrzymać istniejące już więzi z aktualnymi klientami i zwiększyć sprzedaż, można kontaktować się  ze wszystkimi nabywcami, aby poznać stawiane produktom wymagania, wreszcie poprzez serwis www można wyposażyć własnych pracowników w lepsze narzędzia handlowe.
Układ i zawartość stron www powinien być dostosowany do tego, co jest celem firmy, czy zwiększenie sprzedaży, wzrost znajomości firmy na rynku czy też poprawa obrazu marki bądź wykreowanie nowego logotypu.
1.     Prezentacja oferty.

Posiadanie własnego serwisu www pozwala prezentować informacje o produktach lub usługach na dowolnym poziomie szczegółowości i w czasie, w jakim życzą sobie tego klienci firmy. Klient może natychmiast (bez kolejki) zdobyć informacje o produkcie, jego cenie, o warunkach świadczonych usług oraz może złożyć zamówienie.
Przedsiębiorstwo mające serwis www jest w stanie zaspokoić nawet najbardziej wymagających klientów. Może zaoferować klientom różne sposoby grupowania informacji np. według producentów, stylów i kolorów oraz pozwala użytkownikom serwisu ściągnąć na własne komputery i wydrukować interesujące ich dane.
2.     Prezentacja firmy.
Na stronie www firma może zaprezentować swoją misję, zakres działalności, opublikować zdobyte referencje. Dzięki zamieszczonym informacjom klient wie, jak skontaktować się z przedsiębiorstwem oraz jego biurami na terenie kraju i zagranicą.
3.     Promocje.
Serwis www umożliwia promowanie towarów i usług firmy. Nowa oferta jest natychmiast dostępna dla potencjalnego klienta. Poza tym można dokonywać w niej częstych zmian (co tydzień, codziennie, nawet co godzinę). Można zmieniać wybór produktów, ceny, ogłaszać promocję dnia w zależności od sprzedaży. Można wreszcie wprowadzać nowe produkty.
4.     Przyciąganie klientów do serwisu.
Samo stworzenie serwisu www to dopiero połowa sukcesu. Aby pozyskać jak największą liczbę klientów firma powinna zadbać o to, by na stronach internetowych znalazły się informacje ciekawe z punktu widzenia potencjalnego nabywcy jej usług czy produktów. Informacje, które na tyle zaintrygują klienta, że zapozna się z treścią całego serwisu, a nie tylko jego strony głównej.
Stronę główną przedsiębiorstwa można porównać do witryny sklepowej. Niektórzy rzucą okiem na eksponowane produkty, inni nie, jeszcze inni wejdą do sklepu. Istotne dla firmy są właśnie te czynniki, które powodują, że klient zatrzyma się przed witryną i po chwili wejdzie do środka. Może to być: elegancki wystrój, ceny, rodzaj produktów czy też szyld oferujący coś niezwykłego.
Zadaniem firmy jest tak wizualnie i informacyjnie przygotować stronę, aby zmotywować zainteresowanego do obejrzenia wszystkiego. Najważniejszą rolę odgrywają nagłówki i prezentacje, to one muszą w kilku sekundach zwrócić na siebie uwagę, wzbudzić zainteresowanie i ciekawość motywującą do dalszego czytania. Słowa muszą odwoływać się do emocji i głównych motywów potencjalnego klienta. Główną zasadą jest podkreślanie korzyści wynikających z posiadania danego produktu czy usługi.
Kolejnym sposobem na zachęcenie Internautów do odwiedzania strony przedsiębiorstwa może być stworzenie na niej forum, gdzie użytkownicy sieci mogą wymieniać się poglądami na temat oferty firmy.
Można również stworzyć biuletyn wysyłany pocztą elektroniczną, który będzie informowa  o nowościach w serwisie. Warto również zachęcać klientów do przysyłania uwag i sugestii na temat zawartości serwisu jak i samych produktów czy usług. W ten sposób można niewielkim kosztem uzyskać wiele cennych informacji.
 Inną formą promocji serwisu jest umieszczanie na stronach hipertekstowych linków, które przenoszą użytkownika do innych miejsc w sieci. Na przykład, jeżeli o produkcie który sprzedaje firma napisano pozytywny artykuł  można połączyć stronę z miejscem, gdzie ten artykuł jest dostępny. Jeśli kilka  mniejszych przedsiębiorstw w różnych kanałach dystrybucji sprzedaje produkt firmy można zamieścić na stronach linki do tych punktów usługowych, aby zachęcić potencjalnych klientów do dokonywania zakupów w tych przedsiębiorstwach. Zaletą takiego przedsięwzięcia jest duża liczba odwiedzających serwis oraz możliwość uzyskania wpływów z reklam. Inne firmy będą chętnie reklamowały się na stronach, które cieszą się popularnością wśród Internautów.
Popularną formą promowania serwisu w sieci są banery. Baner to reklama firmy umieszczona na innej stronie www. Każdy, kto kliknie na niego automatycznie zostaje przenoszony na stronę reklamującego się przedsiębiorstwa. Ta forma przyciągania klientów do serwisu jest jednak dosyć kosztowna i nie tak bardzo skuteczna, za jaką uchodzi. Dla firmy nie jest ważna bowiem jedna wizyta Internauty a regularne oglądanie strony.
 5.     Ekonomia darów.

Wiele przedsiębiorstw, których strony www cieszą się dużym zainteresowaniem internautów oferuje pewne cenne informacje, bezpłatne dla odwiedzających, bez zobowiązań. Na przykład mała firma może zaoferować oglądającym serwis www dwie godziny bezpłatnych usług doradczych (porady wysyłane przez e-mail na podstawie otrzymanego opisu problemu), dealer samochodowy – wycenę używanych samochodów, firma maklerska – dane o lokatach, sprzedający książki może opublikować jeden rozdział książki lub jej streszczenie. Powoduje to, że ludzie często zaglądają na takie strony, poza tym jeżeli informacje zmieniają się i są aktualizowane klienci powracają do serwisu firmy, zaczynają darzyć przedsiębiorstwo zaufaniem a to zwiększa prawdopodobieństwo wypróbowania przez nich usług i produktów firmy. Taka darmowa informacja to pierwszy krok do wciągnięcia klienta w cykl sprzedaży. Warto więc zastanowić się, co ważnego dla potencjalnego nabywcy przedsiębiorstwo może oferować bezpłatnie.
 Jeżeli firma reklamuje się w świecie realnym adres strony trzeba koniecznie umieścić na plakatach i ulotkach. Powinien być on tak zamieszczony i mieć taki rozmiar, aby od razu rzucał się w  oczy.   
6.     Wspomaganie serwisu usług i produktów.
a)  faq -  najczęściej zadawane pytania.
Warto na stronach www umieścić listę odpowiedzi na najczęściej zadawane przez klientów pytania. Użytkownicy nie lubią czekać, wolą szybką reakcję nawet jeżeli muszą szukać odpowiedzi  na długiej liście.
Przy przyjmowaniu pytań od klientów do listy najczęściej zadawanych pytań, można skorzystać z autorespondera . Dzięki temu mechanizmowi każdy kto prześle zapytanie do firmy zostanie automatycznie powiadomiony o tym, że jego pytanie trafiło do adresata.
Należy również poinformować odwiedzających kiedy mogą spodziewać się odpowiedzi na zadane pytania.

 b)   Instrukcje.
Jeżeli produkty firmy są skomplikowane w obsłudze można na stronie umieścić opisy użytkowania czy też montażu, które klient będzie mógł przeczytać, wydrukować i ściągnąć na swój komputer. Gdy instrukcja zmienia się można natychmiast zmienić ją na serwisie
c)   Wspomaganie.
Inną formą pomocy użytkownikom jest udzielanie porad na temat usług i produktów online tj. natychmiast i o każdej porze dogodnej dla klienta (24 godziny na dobę). Można do tego celu wykorzystać pocztę elektroniczną. Wyobraźmy sobie, że klient wysyła do firmy zgłoszenie o usterce produktu, który kupił. Autoresponder automatycznie odpowiada, że wiadomość klienta dotarła do adresata oraz informuje, że serwisant skontaktuje się z nim w ciągu np. trzech godzin. Jednocześnie     z chwilą wpłynięcia emaila na konto pocztowe serwisant otrzymuje taką samą wiadomość na telefon komórkowy w postaci SMS-a.
7.   Poszukiwanie pracowników.
Każdy przedsiębiorca poszukujący pracowników metodą tradycyjną tj. poprzez ogłoszenia w prasie ma świadomość kosztów, które taka operacja niesie za sobą. Wykorzystanie do zbierania ofert kandydatów do pracy serwisu www pozwala te koszty znacznie ograniczyć. Wystarczy na stronie umieścić ofertę pracy z emailem kontaktowym dla potencjalnych pracowników i czekać na zgłoszenia. Aby kandydat miał pewność, że jego cv trafiło pod właściwy adres należy skorzystać z autorespondera, który automatycznie każdej osobie wyśle informację zwrotną z podziękowaniem za zgłoszenie.

Oczywiście należy pamiętać o ciągłej aktualizacji ofert i poprawnym ich formułowaniu. Źle skonstruowane ogłoszenie umieszczone nawet na najbardziej uczęszczanym serwisie nie przyniesie spodziewanych efektów.